تهیه کننده:

 ونداد دینلی

 مسئول بخش فرایندهای پزشکی ورزشی

 مرکز مشاوره تخصصی پزشکی ورزشی استان اصفهان

  

بسیاری از آسیبهای شدید در اثر عدم رسیدگی مناسب پس از ایجاد عارضه به وجود می آیند. اگر افراد بدانند چگونه می توانند بهترین عکس العمل در مواقع مواجهه با آسیب را نشان دهند، سرعت بهبود افزایش خواهد یافت.

بهترین و موءثرترین عکس العمل در این شرایط دستورالمل R.I.C.E است:

استراحت(Rest)

یخ(Ice)

اعمال فشار(بانداژ فشاری)(Compression)

بالا نگه داشتن عضو(Elevation)

این دستورالعمل در آسیبهایی نظیر کشیدگی رباطی و عضلانی، کوفتگی، در رفتگی ها و شکستگی های ساده بسیار کارآمد است.

شرح مراحل به ترتیب زیر است:

استراحت:

استراحت و عدم فشار روی عضو آسیب دیده خونریزی را کاهش داده و باعث کم شدن یا قطع شدن درد می شود. در صورت آسیب مچ دست و آرنج و بازو از آتل یا باند استفاده کنید.

یخ:

استفاده از یخ موجب بند آمدن یا قطع شدن خونریزی شده و طول زمان بهبود را کاهش می دهد.

یخ را به مدت 30 دقیقه روی بافت یا عضو آسیب دیده قرار دهید. سپس 15 دقیقه یخ را بردارید تا عضو مورد نظر گرم شود. سپس بار دیگر یخ را روی آن قرار دهید. این کار را برای مدت 3 ساعت ادامه دهید.

توجه داشته باشید که سرمایش تا 24 الی 48 ساعت پس از آسیب کارایی مطلوب دارد. بعد از این مدت گرم کردن عضو آسیب دیده توصیه می شود.

اعمال فشار(بانداژ فشاری):

این عمل خونریزی را کاهش داده و از تجمع خون و پلاسما در بافت آسیب دیده جلوگیری می کند.

باند را خیلی محکم نبندید زیرا موجب اختلال در خونرسانی به عضو می شود. درضمن سعی کنید در باندپیچی با باند کشی قسمتهای بالا و پایین عضو آسیب دیده را هم درگیر کنید.

بالا نگه داشتن عضو:

در این عمل باید حتماً عضو آسیب دیده از قلب بالاتر قرار گیرد.