شاید یکی از شایع ترین مشکلات فیزیکی ستون فقرات که در ظاهر حتی توسط اشخاص غیر متخصص نیز قابل تشخیص است و به آن کمتر توجه می شود ٬ افزایش بیش از حد قوس کمری یا لوردوز (Lordosis) باشد. البته با توجه به میزان افزایش یافته  آن گاه هایپر لوردوز (Hyper Lordosis) نیز گفته می شود.

            

     نکته اینجاست که این دفورمیتی شاید به ظاهر بی اهمیت خود عامل مستعد کننده بسیاری از مشکلات ستون فقرات کمری و پشتی و گردنی می باشد.هر گونه تغییر ظاهری در ستون فقرات یک واحد اسکلتی عضلانی باعث تغییرات وسیع نواحی بالاتر و پایین تر خود خواهد شد که این امر حاکی از مستقل نبودن لوردوز می باشد.

     لوردوز و سپس هاپر لوردوز علل بسیار فراوانی دارند و از مهمترین آنها به موارد ذیل بسنده می کنم:

     ضعف عضلات اصلی یا فرعی ستون فقرات-بد خوابیدن-بد نشستن-وضع بد ستون فقرات در زمان کار-عدم یا کمبود پیاده روی روزانه-بعضی ورزشهای خاص-برخی بیماریهای حاد یا مزمن-بیماریهای متابولیک خاص-علل مادرزاد.......................

     اما جدای از علل آن ٬ افزایش بیش از حد قوس کمر  میتواند شخص را به مشکلات عدیده ای مستعد نماید که لیست ذیل بیان کننده گروهی از آنهاست:

     کمر درد-خشکی صبحگاهی-درد پشت پس از مدت کوتاهی ایستادن-بیرون زدگی دیسک بین مهره ای-دردهای رادیکولار (ریشه ای)-درد اختصاصی عصب سیاتیک-لنگش-انحراف لگنی-آرتروز گردن-گردن درد-قوز گردنی (Kyphosis)-آرتروز زانو-آرتروز مهره های کمر-درد کف پا-کج شدن انگشتان پا-پیچ خوردگی عادتی مچ پا-بیرون زدگی شکم در نمای قدامی بدن-کوتاه شدن قد-درد زمان بارداری در خانمها.....................

                                             

     با توجه به مشکلات فوق تشخیص این مشکل در سنین حدود دبستان و راهنمایی خصوصاً در دختران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

     راه مواجه شدن با این مورد استفاده از برنامه های ورزشی و تمرینی خاص به نام حرکات اصلاحی می باشد.با استفاده از حرکات مشخص با تکرار معین که بسته به هر فرد متفاوت است می توان خصوصاً قبل از انتهای کامل سنین رشد به سرعت قوس کمر را به حالت طبیعی در آورد. البته ذکر این نکته بسیار مهم است که حرکات اصلاحی در هر سنی کار آیی لازم در تقویت عضلات و اصلاح دفورمیتی را دارا می باشند و مهم پشتکار فرد تمرین گیرنده می باشد.

     مهم اینکه طراحی حرکات باید توسط افراد متخصص و مطلع صورت پذیرد تا به بافت عضلات و دیسک بین مهرهای آسیبی نرسد.ضمناً حرکات ورزشی فوق باید پس از هر دوره اجرا به نحو شایسته ای در جهت ارتقاء قوای عضلات و انعطاف پذیری تغییر یابند.